Projekte von Doktoranden

BEOL

Das Projekt Bernoulli-Euler Online (BEOL) integriert die beiden Editionsprojekte Basler Edition der Bernoulli-Briefwechsel (BEBB) und Leonhardi Euleri Opera Omnia (LEOO) in eine digitale Plattform im Internet. Das Beta-Release der Plattform ist nun online: beol.dasch.swiss

Sepideh Alassi

Prof. Dr. Lukas Rosenthaler, Prof. Dr. Gerhard Lauer und Prof. Dr. Robert Iliffe


Rhythmisierungseffekt metrisch-regulärer, gereimter Sprache in psychophysiologischer Hinsicht

Judith Beck

Prof. Dr. Lars Konieczny (Universität Freiburg), Prof. Dr. Evelyn Ferstl (Universität Freiburg), Prof. Dr. Gerhard Lauer

 


Storytelling in Digital Space, new approaches for Digital Curation

Béatrice Gauvain
PD Dr. Peter Fornaro, Prof. Dr. Lukas Rosenthaler.

 


Medienwährungen im Wandel: Geschichte der kontinuierlichen Nutzungsforschung elektronischer Medien in der Schweiz

Corinne Hügli-Baltzer

Prof. Dr. Neumann-Braun Klaus, Prof. Dr Lukas Rosenthaler. Medienwissenschaft, Universität Basel.

 


Heterotopien des Krieges

Die Flüchtlingslager des Territorialdienstes 1939-1957. 

Catrina Langenegger

Prof. Dr. Erik Petry, Prof Dr. Lukas Rosenthaler. Basel Graduate School of History.


Enacting possible selves through fictional worlds: an empirical inquiry into contemporary reading practices

This study is part of a larger European network, namely ELIT (The Empirical Study of Literature training Network). In this context, Cristina is an early-stage researcher investigating the effects that reading fiction has our lives in terms on the so called “sense of possibility”. The aim of her doctoral dissertation is twofold: identifying what kinds of self-modifying feelings are elicited by text-based fictional worlds, and examining how individual differences influence the way readers respond to the theme of counterfactuality in fiction. </p>

Cristina Loi

Prof. Dr. Gerhard Lauer (University of Basel), Prof. Anne Mangen (University of Stavanger), Dr. Moniek Kuijpers (University of Basel)


Digitale Imaging in Cultural Heritage Preservation

Marian Clemens Manz
PD Dr. Peter Fornaro, Prof. Dr. Lukas Rosenthaler, Prof. Dr. Karolina Soppa (Bern University of Applied Sciences)


Anton Webern Gesamtausgabe

Die Ausgabe enthält nicht nur alle von Webern selbst zur Drucklegung übermittelten Werke, sondern auch deren unveröffentlichte Varianten. Dazu gehören auch Kompositionen, die zu seinen Lebzeiten noch nie veröffentlicht wurden, Werke aus seiner Jugend- und Studienzeit sowie Fragmente, Skizzen, Arrangements und Bearbeitungen seiner und anderer Partituren. 

Stefan Münnich

Prof. Dr. Matthias Schmidt, Prof. Dr. Lukas Rosenthaler


Mashup und Digitalisierung

Cristina Pileggi

Prof. Dr.Klaus Neumann-Braun, Prof. Dr. Rosenthaler Lukas. Medienwissenschaft, Universität Basel.


Linked Open Usable Data in the Humanities: Perspectives on Semantics and Interoperability

In the present study, two research axes have been identified for assessing Linked Open Usable Data (LOUD) in the Humanities at large, the first axis focusing on Semantics and the second on Interoperability. It is grounded as part of the Participatory Knowledge Practices in Analogue and Digital Image Archives (PIA) research project, which aims to develop a Citizen Science platform around three photographic collections of the Swiss Society for Folklore Studies (SSFS). The theoretical framework of the thesis is situated through and beyond an Actor-Network Theory (ANT) lens. 

Julien A. Raemy

PD Dr. Peter Fornaro, Prof. Dr. Walter Leimgruber, Dr. Robert Sanderson (Yale University)


Spielend Geschichte lernen?

Eine empirische Untersuchung zu schulischen Lerneffekten am Beispiel der Game Add-on Discovery Tour: Ancient Greece (Ubisoft) 

Marvin Rees

Prof. Dr. Gerhard Lauer, Prof. Dr. Marko Demantowsky